Barn ska vara barn

Såg en liten del av en dokumentär som gjorde mig ledsen och upprörd. Den hette "Åtta år och annorektiker"
Helt sjukt att barn har anorexia, de sa på hennes behandlingshemmet där hon bodde att de blev allt mer vanligt att de fick in barn under 10 år!! Helt sjukt.
 Hon  sa även att det man ibland hörde 5-6 åringar sitta på lekplattsen och prata om hur feta de var och vilka kroppsdelar de var misnöja med!
Hu deras barnom kommer bli helt paj! Jag är allvarigt orolig för dagens barn och tonåringar. Pressen är grymt hård, man ska vara snygg, smal, ha ett gäng väldigt nära vänner som man hänger med jätte  ofta, man ska ha en sjukt snygg pojkvän och man ska en super utbildning och ett super jobb, gäna vara ekonomiskt oberoende allt deta ska desutom gärna ha hänt innan 25. Just det jag glömde man ska ha rest minst ett par månader också! Sen när man är runt 30 då är det dags då ska ungarna ploppas ut!
Nej det är inte lätt.
Mkt ångest och tunga stenar på deras axlar är det. Ska man då inte få vara barn först?? Aldrig få leka? Nej då kan det aldrig sluta väl!!

Vi måste nog ta och se över våra förebilder! Alla man ser är inte bara snygga de är uber snygga! Ok det kanske inte spelar jätte stor roll mkt är ju vad som ploppar ur deras käftar också! Det är mkt bantning överallt!! Inte minnst i bloggarna!! "idag har jag bara druckit kaffe, jag är såååå duktig" halå!!!
Jag tycker att prata mat med barn är ju så klart viktigt för övervikt är ju trotts allt ett grymt stort problem det med. Men lära ut att äta rätt mat,och att äta regelbundet och röra på sig. Leka ute mer än bara data. Sen alla som bloggar och syns i media ta ert ansvar.

Jag vill att barn ska vara barn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0